Domowe sposoby na układanki lewopółkulowe

Kilka słów teorii: Nasz mózg – jak wiecie – dzieli się na dwie półkule. Każda z nich specjalizuje się jednak w czymś innym. W wielkim skrócie, przedstawia się to następująco:
✔ Lewa półkula odpowiedzialna jest za mowę – dzięki zlokalizowanym w niej wielu strukturom jesteśmy w stanie odbierać i nadawać mowę. Poza tym odpowiada za myślenie logiczne, analizę, a także pisanie.
✔ Prawa półkula jest bardziej “artystyczna”. Odpowiada za myślenie abstrakcyjne, kreatywność, działanie intuicyjne. Ma też swoją rolę w procesach mowy. Dzięki niej nasze wypowiedzi mają wyraz emocjonalny, pozwala również zrozumieć treść emocjonalną kierowanych do nas komunikatów. Dzięki niej wychwycimy morał, zrozumiemy metaforę, przysłowie, ogólny sens wypowiedzi. Jak widać obie półkule są bardzo ważne i żebyśmy mogli dobrze funkcjonować muszą ze sobą współpracować.

Opanowanie umiejętności mówienia i pisania jest możliwe m.in. dzięki umiejętnościom kategoryzowania, szeregowania, sekwencyjności.
Żeby umieć układać sekwencje, dziecko musi umieć je najpierw uporządkować pojęcia, przedmioty . Jest to tzw. kategoryzacja.
I tu już możecie zadziałać w domu. Jeśli chcecie dostrzec te ćwiczenia wśród natłoku domowych obowiązków to są naokoło.
1) Kategoryzacje:
– zmywarka – segregowanie naczyń
– ubrania – segregowanie ubrań na: poszczególne części garderoby (bluzki, spodnie), na ubrania poszczególnych członków rodziny (mamy, taty, dziecka…) , na ubrania duże i małe, na ubrania na zimę i na lato, na ubrania czarne i białe… Możliwości jest nieskończona ilość
– Zabawki – pokój dziecięcy jest miejscem , gdzie możemy podzielić zabawki na klocki, misie, lalki, książeczki. Porządkowanie zabawek jest do tego świetną okazją.
Zakupy – rozdzielanie produktów w kuchni. Przyporządkowanie im odpowiedniego miejsca.
Segregacja śmieci –kolejna czynność dnia, kiedy możecie poćwiczyć kategoryzację.
Wśród ćwiczeń lewej półkuli mamy m.in. takie zabawy, aktywności jak szeregowanie i sekwencje.
Szereg to ciąg elementów ustawiony obok siebie w linii prostej.
Szeregowanie, to ustawienie przedmiotów, obrazków od lewej do prawej wg
różnych zasad:
– rosnąca wielkość .
– malejąca wielkość
– stopniowe domykanie rysunku
– rosnąca intensywność barwy
Zaczynamy od 3 elementów
Im młodsze dziecko tym więcej działań na konkretach.
• Na początek możemy np. wziąć 3 wielkości łyżki. Odrysować je na kartce.
Poprosić (wskazując kolejno palcem od lewej do prawej) o nakładanie kolejno
odpowiedniej wielkości łyżki na kartce)
Tak samo można zrobić z każdym innym przedmiotem , którego jesteście w stanie w
domu znaleźć 3 wielkości. Ale ważne jest żeby dany przedmiot różnił się od siebie
tylko wielkością. Dlatego na obrazkach jest to zdecydowanie łatwiejsze do
wykonania.
• Matrioszki (to genialny pomysł jednej z was – ale uwaga, musicie mieć 2
komplety takich matrioszek. Ustawiacie najpierw swój wzór od lewej do prawej
(od najmniejszej do największej, lub odwrotnie), dziecko obserwuje, potem
dziecko z waszymi wskazówkami ustawia pod spodem taką samą kolejność.
Im młodsze dziecko tym mniej matrioszek bierzemy, tym większe różnice
między kolejnymi elementami warto zachować.
• Na rynku można tez spotkać puzzle, które wymuszają ułożenie takiego
szeregu np. zwierzątka od najmniejszego do największego)
Jaka jest kolejność działań?
• Na początku jest to NAŚLADOWANIE i uwaga dziecko obserwuje proces
układania szeregu
• Potem KONTYNUOWANIE szeregu
• później UZUPEŁNIANIE szeregu (zabieramy element dając potem 2 do
wyboru)
• na końcu SAMODZIELNE UKŁADANIE szeregu (dajemy rozsypany szereg do
ułożenia)
SEKWENCJE
Ciąg znaków uporządkowany według jakiejś reguły. Miejsce kolejnego znaku w
sekwencji zależne jest od przyjętej reguły. Żeby ułożyć sekwencje, trzeba umieć
wcześniej dany przedmiot, obrazek skategoryzować.
1) Sekwencja 2 elementowa na konkrecie. (przedmiot lub obrazek
przedstawiający najlepiej znany dziecku przedmiot) Ustawianie od lewej do
prawej . Dziecko obserwuje proces ustawiania przedmiotów, potem powtarza
pod spodem ułożenie danej sekwencji. Czyli naśladuje.
2) Sekwencja atematyczna (kółko, krzyżyk, kreska…)
3) Potem kolejno zwiększacie ilość elementów ułożonych naprzemiennie. Np.
jabłko, łyżka , banan, jabłko, łyżka…
Jaka jest kolejność działań? (taka sama jak przy szeregowaniu, patrz wyżej)
• NAŚLADOWANIE
• KONTYNUOWANIE
• UZUPEŁNIANIE
• SAMODZIELNE UKŁADANIE
Pomysły na domowe sekwencje:
• Klocki, patyczki (inne zabawki, ale 1 element musi być taki sam jak reszta
dlatego ciężko będzie ustawić sekwencje z prawdziwych lalek czy misiów) Tu
z pomocą przychodzą obrazki wydrukowane wielokrotnie
• Karteczki samoprzylepne (różne kształty , kolory)
• Łyżki, talerzyki
• Ustawianie sekwencji podczas robienia ciastek (wykorzystanie różnych
kształtów foremek)
• Plastelina
• Jajka po kinder niespodziankach i piórka
• Kamyki i patyki
• Produkty spożywcze – fasolka, groch, makaron
• Malowanie sekwencji farbami (kreska pionowo, kreska poziomo)
• I wszystko inne czego macie w domu wielokrotność ☺
Najważniejsze to ustawianie od lewej do prawej. Dziecko obserwuje proces
ustawiania. Powtórzeń sekwencji w jednym rzędzie powinno być co najmniej trzy.
Opracowały Agata Tudek i Anna Siarkiewicz

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany.