Domowe zabawy sensoryczne

Co macie przed oczami myśląc o zabawach sensorycznych? Możliwe, że kojarzą Wam się te śliczne kolorowe zdjęcia z pobrudzonymi rączkami, nóżkami. I słusznie. To jest sensoryka, ale nie tylko. Ten artykuł to spis bardzo konkretnych pomysłów na zabawy stymulujące nie tylko zmysł dotyku ale i zmysł równowagi, czucie głębokie (propriocepcję) Takie zabawy to stały element zajęć logopedycznych (tych offline,czekamy na nie z utęsknieniem) Ale żeby Was troszkę natchnąć zostawiamy spis własnie tu. Korzystajcie. Przy okazji serdecznie Was zapraszamy na nasze spotkanie online dla rodziców – Bezpłatny webinar ” Wspomaganie rozwoju mowy na co dzień – to proste.” gdzie pokażemy Wam jak bardzo takie aktywności są potrzebne dla rozwoju mowy. Webinar  odbędzie się już 9 maja o godz. 11.00 Można być na żywo, albo obejrzeć powtórkę . Link do zapisu TU: //www.subscribepage.com/wspomaganie-rozwoju-mowy-na-co-dzien-to-proste

POMYSŁY NA ZABAWY SENSORYCZNE W DOMU: 

  1. Masy plastyczne: Glina, plastelina, modelina , ciastolina, piasek kinetyczny
    Przepisy:
    • Kasza kus-kus
    • Masa solna – 0,5 szkl. mąki pszennej, 0,5 szkl. soli, woda
    • Ciecz nienewtonowska – mąka ziemniaczana , woda z barwnikiem
    • Barwiony ryż – surowy ryż i woda z barwnikiem (minimalna ilość) potem suszymy
    • Sztuczny śnieg – mąka ziemniaczana i olej
    • Malowanie palcami
    • Farby jadalne – jogurt i barwnik ; mąka pszenna i woda z barwnikiem
    2)  Plac zabaw
    3) Domowy tor przeszkód: taśma papierowa (wyznaczająca start, trasę) poduszki, tunele z koców zawieszonych na krześle, chodzenie po wyznaczonej linii (może to być prawdziwa lina lub po prostu taśma naklejona) można w międzyczasie dawać zadania do wykonania: przenoszenie piłek , baloników do wyznaczonego celu, można sortować kolory, rzucać do celu
    • Zabawy z kocem: zawijanie naleśnika, przeciąganie na kocu, bujanie na kocu , samodzielne odpychanie się na kocu
    Łączenie tego np. z wyrażeniami dźwiękonaśladowczymi /nazywanie danej czynności np., buju buju, bujamy się wysoko; wymyślanie prostych wierszyków „Kocyk lata aaa, ja się bujam ha ha ha”
    4) Piosenki z pokazywaniem:
    „Dmucha wiatr, szumią drzewa, …”
    //www.youtube.com/watch?v=RNL5xekCBsI
    • „Marsz” //www.youtube.com/watch?v=lbB770dSoI0&list=PLojluf4TFV4AhffCQoZsEM88yAVMwtr24&index=2
    • „Jak chodzą zwierzątka”
    //www.youtube.com/watch?v=RqjXRJN–oY&list=PLojluf4TFV4AhffCQoZsEM88yAVMwtr24&index=4
    • „Kurka”
    //www.youtube.com/watch?v=RM4TuFvxfQA&list=PLojluf4TFV4AhffCQoZsEM88yAVMwtr24&index=3
    • „Tu paluszek” //www.youtube.com/watch?v=ZIeTp-kVGE0&list=PLojluf4TFV4AhffCQoZsEM88yAVMwtr24&index=10
    • „Koniki”//www.youtube.com/watch?v=r8qvgiG0GXA&list=PLojluf4TFV4AhffCQoZsEM88yAVMwtr24&index=12
    • „Uczymy się części ciała”
    //www.youtube.com/watch?v=x7Wc4Rj22jI&list=PLojluf4TFV4AhffCQoZsEM88 yAVMwtr24&index=11
    • „Boogie woogie” //www.youtube.com/watch?v=sXqaZUp2Nw& list=PLojluf4TFV4AhffCQoZsEM88yAVMwtr24&index=17
    • „Głowa , ramiona, kolana, pięty”
    //www.youtube.com/watch?v=30BVfTvlsrE&list=PLojluf4TFV4AhffCQoZsEM88 yAVMwtr24&index=18
    5) Zabawy paluszkowe – Krzysztof Sąsiadek „Zabawy paluszkowe.”
    6) Pudło sensoryczne – rozpoznawanie przedmiotów po dotyku, może być zwykły
    worek.
    7)Wspólne gotowanie: dodawanie przypraw, wąchanie, sprawdzanie faktur,
    obserwowanie, które faktury nam pasują, a które mniej, eksperymentowanie
    • Zabawy w kaszy, ryżu, mące
    • Zakopywanie tam skarbów, przesypywanie łyżką, kubkiem do innego
    naczynia, wkładanie większych ziarenek (np. fasoli) do mniejszego otworu, np.
    do butelki, zrobienie grzechotki…
    8)Masażyki – całego ciała, pleców (można zaadaptować dowolne wierszyki, fajne są też
    te z książki „Zabawy paluszkowe” Krzysztof Sąsiadek
    Prawie każdy wierszyk z zabaw paluszkowych możecie przełożyć na masażyk)
    9) Zabawy z latarką – podążanie za światłem latarki. Ta zabawa jest na krótką chwilę.
    Nie można za długo. (kilka minut)
    Trzeba pamiętać , że z każdą taka aktywnością można przesadzić, trzeba obserwować
    dziecko, żeby nie przestymulować.

Opracowały:
Agata Tudek logopeda i pedagog
Anna Siarkiewicz logopeda i pedagog specjalny
Balonik- Centrum nauki i zabawy
Tel. 574 152 146

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *