Dwulatek to mała i już bardzo rozumna istotka. Nie dzidziuś, ale jeszcze nie przedszkolak. Ten wiek charakteryzuje się ogromną różnorodnością i zmiennością. Dzieci wykazują bardzo duże różnice między sobą. Odnosi się to również do mowy.
Poniżej przedstawiamy minimum umiejętności jakie powinno posiadać 24 miesięczne dziecko 😊
Ogólny zarys: dwulatek próbuje się już sam rozbierać, podskakuje, próbuje jeździć na trójkołowym rowerku, potrafi zbudować 6- elementową wieżę, wkłada klocki do otworów, potrafi dobrać części obrazka do całości, dobiera takie same obrazki (również takie same zabawki), dobiera obrazek do odpowiadającego mu przedmiotu, rozumie i spełnia polecenia: połóż, przynieś , podaj, zaczyna bawić się z rówieśnikami, a także pojmować odrębność własnej osoby.
Mowa:
Ilość słów – od 200 do 500
ZOBACZ KOLEKCJĘ FILMÓW LOGOPEDYCZNYCH DLA DZIECI
“Ćwiczenia buzi i języka dla smyka”
Jakich słów możemy się spodziewać po dwulatku?
Są to słowa bliskie dziecku. Zależą od tego w jakim środowisku dziecko przebywa i czego doświadcza. Dziecko, które rzadko widzi babcię, może nie mieć słowa babcia w swoim repertuarze, a dziecko, które na co dzień z nią przebywa, może bardzo często tego słowa używać.
Jak wyglądają słowa dwulatka i co liczymy jako słowo?
Dziecko może opuszczać pierwszą lub ostatnią sylabę (miś – „mi”, chodzi – „odzi”)
Redukuje zbitki spółgłoskowe, czyli upraszcza słowa ( garnek – „ganek”)
Używa wyrażeń dźwiękonaśladowczych – to jest dla niego słowo! (krowa – „muu”, auto – „bum”)
Zmiękcza (dziewczynka – „dziecinka”, jest – „jeś”)
Występują substytucje (dzieci zamieniają jedną głoskę na inną)
Głoski w mowie dwulatka (mogące występować substytucje):
R – j, l (rak – jak)
l- J (lalka-jajka)
F,v – t, d – tala (fala), toka (foka) , doda (woda)
K,g – t,d – tula, tuja – kura Tot- kot
h- f,t – fopaki, fopati – chłopaki
s,z,c,dz, sz, ż, cz,dż – ś ż ć ź
Zastępowanie jednej głoski drugą nie jest stałe, w jednym słowie głoska brzmi dobrze, a w drugim jest już zastępowana.
Jak wyglądają zdania dwulatka?
2 latek tworzy proste zdania złożone z 2 elementów- jest wykonawca czynności i czynność.
Zdania są oczywiście zbudowane ze słówek, które nie są jeszcze doskonałe (patrz wyżej).
Słowem jest także wyrażenie dźwiękonaśladowcze.
Przykłady zdań:
Mama am (Mama je, Mamo jeść)
Tata da (tata daj)
Hau pi (pies pije)
Koko am (kura je)
Jeden dwulatek będzie tworzył takie zdania, a drugi krótkie wypowiedzi – ach ta różnorodność!
Dwulatek zaczyna próbować odmieniać słowa (pojawia się fleksja). W miarę upływu czasu zdania są coraz doskonalsze i dłuższe.
Co nas powinno zaniepokoić?
Brak mowy, dziecko wypowiada tylko kilka słów, dziecko nie rozumie prostych poleceń, brak kontaktu wzrokowego, brak gestu wskazywania palcem, niesystemowe głoski (międzyzębową realizacja głosek, r policzkowe), oddychanie przez usta, brak reakcji słuchowych (albo wybiórcze reakcje, wydaje nam się, że dziecko nie słyszy czasem), problemy z jedzeniem (z techniką jedzenia)
Jak gadać z dwulatkiem?
Opowiadamy przede wszystkim o tym, co się wokół nas dzieje. Mówimy wolniej i budujemy proste zdania. Mówimy dużo do dziecka, ale go nie zalewamy (dajemy dziecku czas na reakcję). Nie spieszczamy. Wyłączamy zagłuszacze – telewizor, radio. W czasie rozmowy dbamy o kontakt wzrokowy. Nie „zmuszamy” dziecka do powtarzania! Nie wybiegamy z realizacją potrzeby przed dziecięcym komunikatem, dajemy dziecku czas😊
mgr Anna Siarkiewicz i mgr Agata Tudek
Bibliografia: „Karty diagnozy 10 etapów rozwoju dziecka od 4 do 36 miesiąca życia.” Jagoda Cieszyńska, Marta Korendo.
ZOBACZ KOLEKCJĘ FILMÓW LOGOPEDYCZNYCH DLA DZIECI
“Ćwiczenia buzi i języka dla smyka”