Jak zachęcić dziecko do ćwiczeń buzi i języka?
dziewczynka z językiem

Kiedy zalecamy ćwiczenia logopedyczne do domu często nawiązujemy do postaci z bajek, zwierzątek, figurek z kinder niespodzianek. Ważne, żeby było to coś, co dziecko zainteresuje. Każdy gadżet symbolizuje jakieś ćwiczenie buzi. Jeśli uczęszczacie na terapię to wiecie co mamy na myśli. W dzisiejszym artykule proponujemy wykorzystanie np. zwierzaków. Najpierw zajrzyjcie do zaleceń logopedycznych Waszego dziecka. Poszukajcie w domu drobnych gadżetów, zabaweczek, albo właśnie zwierzaków, które mogą dane ćwiczenie symbolizować (dajcie się ponieść wyobraźni)
ZASADY OGÓLNE ZABAW
– wykorzystujcie naturalne sytuacje, w których dziecko dobrze się czuje, lubi, podążajcie za dzieckiem, czyli zabawę, sytuacje dnia codziennego (jedzenie, kąpiel, spacer, wycieczka samochodem…)
– ćwiczcie razem z dzieckiem i dobrze się przy tym bawcie
– zamieniajcie się rolami (po zaproponowaniu waszej zabawy, maluch może wymyślić swoją i podążajcie z nim)
– dzieci uwielbiają tajemnicę/niespodziankę. Jeśli macie możliwość, wplećcie to w zabawę.

1) Schowajcie zwierzątka do woreczka i wyciągajcie po jednym. Za każdym razem naśladujcie daną minkę. Udało nam się już nagrać filmik na You Tube z taką zabawą więc od razu wklejamy link.
//www.youtube.com/watch?v=-SQL7pqU-4k&t=1s

2) Schowajcie zwierzątka w kaszy, ryżu, mące, jakiejś innej ciekawej masie plastycznej, którą można odkopywać i działajcie j.w.
3) Zabawa ciepło/zimno – klasycznie – chowacie jedną rzecz, a maluch szuka. Jeśli macie młodsze dziecko nie tłumaczcie zasad gry tylko pokażcie, mama chowa, tata z dzieckiem szuka reagując na wskazówki mamy. Dziecko zrozumie zasadę szybciej niż jeśli zaczniemy ją tłumaczyć.
4) Rysowanie – nie trzeba być wielkim rysownikiem, wystarczy symboliczny malunek. Możecie umówić się z maluchem, że obracacie się wśród 3 pojęć i je rysujecie. Nie macie pisaka, rysujcie na plecach. Schemat ten sam. Rysujemy, odgadujemy, naśladujemy.
5) Zabawy z klockami – tam macie często zwierzaki w zestawie. Co robicie? Podążacie za maluchem ale wtrącacie naśladowanie min i dźwięków zwierzaków.
6) Lepienie z plasteliny, ciastoliny, innej masy plastycznej. Lepicie symboliczne zwierzątko, odgadujecie i naśladujecie wspólnie.
7) MEMO – pamiętacie nasze obrazki, które dostaliście przy zapisie na newsletter? Wróćcie do nich, wydrukujcie podwójnie i pobawcie się w klasyczne memo.
8) Możecie z tych obrazków zrobić też PUZZLE. np. 2 elementowe.
9) Gry planszowe – j.w. – stwórzcie grę z obrazków- można je pomniejszyć i wkleić na kartkę tworząc grę planszową, możecie je pociąć i przykleić taśma papierową do stołu. Dajcie się ponieść wyobraźni. Rzucacie kolejno kostką, a pole (zwierzątko) , na którym staniecie jest waszym ćwiczeniem buzi do wykonania.
10) Zabawy z dźwiękami (mnóstwo jest dźwięków zwierząt do odtworzenia na you tube)
– można włączyć i zgadujecie co to
– można wykorzystać głośnik bluetooth, schować go, włączyć dźwięk, a zadaniem dziecka jest zlokalizowanie źródła dźwięku. Potem zamiana ról oczywiście.
10) Zabawa w „Powtórz minkę, dostaniesz element układanki, koralik itp.” Dziecko widzi konkretny efekt swoich działań przy okazji powtarzając ćwiczenia.
11) Zabawa w zapamiętywanie sekwencji dźwięków. Np. naśladujemy świnkę i krowę. Maluch ma wybrać spośród zwierzaków odpowiednie z nich. Jeśli 2 to jeszcze za dużo, naśladujemy 1. Jeśli ćwiczenie jest za proste, zwiększamy ilość dźwięków o kolejny element. Ważne! Układając większą ilość dźwięków, pilnujcie układania od lewej do prawej.
Życzymy dobrej zabawy.
Opracowały: Agata Tudek i Anna Siarkiewicz

Leave your comment