Klocki na 1000 sposobów – czyli wspieramy mowę w domu

„Klocki na 1000 sposobów – czyli wspieramy mowę w domu”

Klocki to prosta zabawka, którą każde dziecko ma z pewnością w domu. I bardzo dobrze! w tych niepozornych kosteczkach drzemie mnóstwo możliwości!

Poniżej znajdziecie nasze pomysły jak wspierać mowę dziecka wykorzystując klocki.

Zapraszamy do lektury!

Ogólne zasady zabaw:
– Im młodsze dziecko, tym większe klocki, wyraźniejsze faktury, kolory.
– Im młodsze dziecko tym prostsze zdania, mniej ozdobników. Pomocne da dziecka jest
mówienie wolniejsze, melodyjnie, współgrające z ruchem ciała.
– Stopniowanie trudności. Jeśli widzisz, ze zadane jest za trudne uprość je, zrezygnuj z
1 elementu, skróć schemat. Jeśli widzisz, że zadanie jest za proste dołóż element,
wydłuż schemat. Obserwuj dziecko, podążaj za nim.
– Powtarzaj po dziecku jego ruchy, wprowadzaj swoje pomysły obserwując jego
reakcje. Dziecko uczy się obserwując Ciebie.

 

Nasze pomysły:
 Klasyczna wieża.
 Sortery, lub o prostu pudło do wrzucania klocków – to zabawy dla najmłodszych już
w 1 roku życia
 Sortowanie kolorów/kształtów (od takich zadań zaczynamy, szczególnie w tych
pierwszych 2 latach życia, potem przechodzimy do sekwencji. Bardzo trudne będzie
ułożenie sekwencji czy szeregu bez umiejętności kategoryzacji)
 Nauka kolorów
 Tworzenie sekwencji z klocków (układanie klocków w powtarzalnym ciągu od lewej
do prawej np. czerwony/zielony/czerwony/zielony… mały/duży
– ty tworzysz, dziecko powtarza pod spodem
– ty tworzysz początek, dziecko kontynuuje
– dziecko samo tworzy, ty powtarzasz
 Budowanie takim samych konstrukcji lub nakładanie klocków na wcześniej
schematycznie namalowany układ kolorów.
 Zabawy z przyimkami: Gdzie jest klocek? – „Na głowie, na ręku, pod nogą…”,
 Budowanie zabaw tematycznych , ćwiczenia dialogowania
 Budowanie sekwencji czynności :
– ładujemy klocek na samochód/ wieziemy klocek, wyładowujemy klocek
 Naklejenie na zestaw 2 klocków naklejki rozciętej na pół
 Napisanie samogłosek na klockach , a potem ich sortowanie, układanie sekwencji,
nazywanie. (można wykorzystać taśmę papierową)
 Zabawa w ciepło/zimno
 Rzucanie do celu
 Zabawy słuchowe- wystukiwanie rytmu, które dziecko ma powtórzyć, „robienie”
dźwięku w różnych miejscach ale w zasięgu wzroku malucha, maluch w tym czasie
wodzi wzrokiem za klockiem
 Ćwiczenia pamięci słuchowej – np. „Podaj klocek zielony, żółty o czerwony…”
Długość polecenia dostosowujemy do możliwości dziecka
 Liczenie klocków, dodawanie, odejmowanie, a nawet ułamki
 Tor przeszkód z klocków dla samochodzików albo dla samego dziecka, można
dołączyć do tego elementy dźwiękowe.

Życzymy dobrej zabawy!

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *