Klocki na 1000 sposobów – czyli wspieramy mowę w domu

„Klocki na 1000 sposobów – czyli wspieramy mowę w domu”

Klocki to prosta zabawka, którą każde dziecko ma z pewnością w domu. I bardzo dobrze! w tych niepozornych kosteczkach drzemie mnóstwo możliwości!

Poniżej znajdziecie nasze pomysły jak wspierać mowę dziecka wykorzystując klocki.

Zapraszamy do lektury!

Ogólne zasady zabaw:
– Im młodsze dziecko, tym większe klocki, wyraźniejsze faktury, kolory.
– Im młodsze dziecko tym prostsze zdania, mniej ozdobników. Pomocne da dziecka jest
mówienie wolniejsze, melodyjnie, współgrające z ruchem ciała.
– Stopniowanie trudności. Jeśli widzisz, ze zadane jest za trudne uprość je, zrezygnuj z
1 elementu, skróć schemat. Jeśli widzisz, że zadanie jest za proste dołóż element,
wydłuż schemat. Obserwuj dziecko, podążaj za nim.
– Powtarzaj po dziecku jego ruchy, wprowadzaj swoje pomysły obserwując jego
reakcje. Dziecko uczy się obserwując Ciebie.

 

Nasze pomysły:
 Klasyczna wieża.
 Sortery, lub o prostu pudło do wrzucania klocków – to zabawy dla najmłodszych już
w 1 roku życia
 Sortowanie kolorów/kształtów (od takich zadań zaczynamy, szczególnie w tych
pierwszych 2 latach życia, potem przechodzimy do sekwencji. Bardzo trudne będzie
ułożenie sekwencji czy szeregu bez umiejętności kategoryzacji)
 Nauka kolorów
 Tworzenie sekwencji z klocków (układanie klocków w powtarzalnym ciągu od lewej
do prawej np. czerwony/zielony/czerwony/zielony… mały/duży
– ty tworzysz, dziecko powtarza pod spodem
– ty tworzysz początek, dziecko kontynuuje
– dziecko samo tworzy, ty powtarzasz
 Budowanie takim samych konstrukcji lub nakładanie klocków na wcześniej
schematycznie namalowany układ kolorów.
 Zabawy z przyimkami: Gdzie jest klocek? – „Na głowie, na ręku, pod nogą…”,
 Budowanie zabaw tematycznych , ćwiczenia dialogowania
 Budowanie sekwencji czynności :
– ładujemy klocek na samochód/ wieziemy klocek, wyładowujemy klocek
 Naklejenie na zestaw 2 klocków naklejki rozciętej na pół
 Napisanie samogłosek na klockach , a potem ich sortowanie, układanie sekwencji,
nazywanie. (można wykorzystać taśmę papierową)
 Zabawa w ciepło/zimno
 Rzucanie do celu
 Zabawy słuchowe- wystukiwanie rytmu, które dziecko ma powtórzyć, „robienie”
dźwięku w różnych miejscach ale w zasięgu wzroku malucha, maluch w tym czasie
wodzi wzrokiem za klockiem
 Ćwiczenia pamięci słuchowej – np. „Podaj klocek zielony, żółty o czerwony…”
Długość polecenia dostosowujemy do możliwości dziecka
 Liczenie klocków, dodawanie, odejmowanie, a nawet ułamki
 Tor przeszkód z klocków dla samochodzików albo dla samego dziecka, można
dołączyć do tego elementy dźwiękowe.

Życzymy dobrej zabawy!

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany.