Hej!
Poniżej czeka na Was kolejny scenariusz grupowych zajęć logopedycznych. Jeszcze cieplutki 😉 – bo zajęcia odbyły się w tym tygodniu, w grupie dzieci 2-3 letnich. Mam nadzieję, że się przyda w całości lub będzie bazą/ inspiracją do stworzenia własnego scenariusza.
Temat: „Pojazdy”
- Przywitanie – piosenka
- Przedstawiamy się.
- Krótkie omówienie tematu zajęć.
- Wiersz: „Kto najszybszy? Kto najważniejszy?” M. Berowska
W pokoju na półce między zabawkami
Rozpycha się wielki samolot skrzydłami.
– Ja jestem najszybszy, ja latam po niebie!
Dlatego najwięcej miejsca chcę dla siebie!
Odezwał się z kąta mały samochodzik :
– O co jest ta sprzeczka ? Czy ci o to chodzi,
że latasz w powietrzu? My jeździmy drogą,
tam gdzie samoloty dolecieć nie mogą!
– Ja także dość szybko mknę z pasażerami-
powiedział autobus i mrugnął światłami,
a statek zatrąbił:- Co mi tam przestworza,
gdy ja oceany przemierzam i morza!
Pociąg użył gwizdka :- No cóż, jestem stary,
jeżdżę wolno, ale mam najwięcej pary.
Moich 5 wagonów rzędem grzecznie stoi.
Weźcie dobry przykład z tych wagonów moich.
Czytamy i pokazujemy w tym samym czasie pojazdy – wydrukowane i zalaminowane obrazki.
- Prezentujemy dzieciom planszę. Razem opisujemy co się na niej znajduje: niebo, droga, tory, rzeka, słońce, drzewa itd. – Mój obrazek zawierał dodatkowo elementy z różnych materiałów. Następnie wspólnie z dziećmi układamy na planszy pojazdy (te same które prezentowaliśmy przy czytaniu wiersza). Naśladujemy charakterystyczne dla nich odgłosy. Opisujemy je.
- Samochody: zabawa ruchowo – słuchowa. Każde dziecko otrzymuje kierownicę. Ja wykorzystałam papierowe talerzyki. Na podłodze wyznaczamy parkingi. Dzieci „jeżdżą” po sali naśladując auta. Na umówiony dźwięk np. gwizdek, instrument muszą zaparkować. Zabawę powtarzamy kilka razy.
- Wesoły autobus – ćwiczenia aparatu artykulacyjnego. Do tego zadania przygotowałam autobus z ruchomymi oknami. Za każdym oknem jest obrazek przedstawiający ćwiczenie buzi i języka (obrazki z logopestka.pl, poza kierowcą którego narysowałam sama 😉 . Dzieci kolejno otwierają okienka i wspólnie ćwiczymy.
- Szybkie samochody – ćwiczenia oddechowe. Małą karteczkę papieru składamy na pół. Rysujemy auto i sklejamy jeden bok. Delikatnie rozginamy, wsuwamy słomkę i dmuchamy. Oczywiście samochodziki przygotowujemy wcześniej.
- Pociąg – „Jedzie pociąg, jedzie pociąg, a w pociągu dzieci…” – piosenka z pokazywaniem chyba nie trzeba nic tłumaczyć 😉 warto tylko dodać, że jest krótka więc ja odtwarzam ją 2 razy.
- Samoloty – ćwiczenia oddechowe + ćw. małej motoryki. Potrzebne nam będą niebieskie kartki, waciki kosmetyczne i wycięte z papieru samoloty. Na początku dajemy dzieciom waciki i dmuchamy – klasyczne ćw. oddechowe. Następnie dzieci muszą rozdzielić waciki na mniejsze elementy. Na koniec maluchy otrzymują kartki. Muszą na nich nakleić gotowe samoloty i wcześniej przygotowane waciki, które będą chmurkami😊Prace wychodzą przepiękne.
- Zakończenie zajęć – przybijamy piąteczki.
Pozdrawiam!
mgr Anna Siarkiewicz
logopeda- pedagog specjalny