Kto ma w domu piłkę? Do dzieła. Wspieramy mowę w domu. To ostatnio nasze główne hasło przewodnie.
Ogólne zasady zabaw:
- Im młodsze dziecko, tym większe, wyraźniejsze faktury, kolory.
- Im młodsze dziecko tym prostsze zdania, mniej ozdobników. Pomocne dla dziecka jest mówienie wolniejsze, melodyjnie, współgrające z ruchem ciała.
- Stopniowanie trudności. Jeśli widzisz, że zadane jest za trudne uprość je, zrezygnuj z 1 elementu, skróć schemat. Jeśli widzisz, że zadanie jest za proste dołóż element, wydłuż schemat. Obserwuj dziecko, podążaj za nim.
- Powtarzaj po dziecku jego ruchy, wprowadzaj swoje pomysły obserwując jego reakcje. Dziecko uczy się obserwując Ciebie.
Pomysły na piłkę:
- Rzucanie, wrzucanie turlanie , podrzucanie, odbijanie, do siebie, do celu. Podczas zabaw można artykułować daną samogłoskę, wyrażenie dźwiękonaśladowcze takie które Wam pasuje, łączyć ruch z dźwiękiem.
- Nauka kolorów – sortowanie – (miseczki, kolorowe kartki, pudełka, symbolicznie wyznaczone miejsca)
- Sekwencje – układanie wg wzoru, od lewej do prawej na taśmie dwustronnej. Dla młodszych dzieci samo odklejanie i przyklejanie piłeczek będzie fajnym zadaniem.
- Zabawy w kąpieli / w wodzie – łowienie piłek łyżką, cedzakiem, sitkiem (w zależności od możliwości i zainteresowań dziecka)
- Naklejenie na piłeczki samogłosek, zwierzaków lub nawet symbolicznych ćwiczeń buzi (od waszego logopedy) wyciętych z kolorowego papieru samoprzylepnego. Do tego tworzenie symbolicznych zagród z wykorzystaniem folii, koców, koszy na śmieci w kształcie zwierzaków, można je fajne wykorzystać do zabawy i wcześniej przygotowane piłeczki wrzucać w wyznaczone miejsce, wcześniej naśladując minę, samogłoskę, dźwięk zwierzaka)
- Tory przeszkód – przenoszenie piłek po wyznaczonej trasie z wykorzystaniem poprzednich pomysłów.
- Zabawy naprzemienne – czyli rzucanie do siebie piłki to podstawa do wspierania rozwoju mowy. Rozmowa to wymiana słów, piłka to „wymiana ruchu”, nawiązanie kontaktu wzrokowego, często mnóstwo spontanicznych dźwięków i rozmów. Piłka jest do tego idealna.
- Ćwiczenia słuchowe – wrzuć do pudełka czerwoną i zieloną piłeczkę. Dziecko ma zapamiętać i wrzucić dane piłki. Stopniowo zwiększamy ilość kolorów do zapamiętania.
- Zabawy dotykowe – przygotuj przedmioty podobne do piłki i piłkę. Dziecko za pomocą dotyku bez kontroli wzroku ma odgadnąć czy ma w ręku piłkę czy inny przedmiot.
Potem nazywanie, wąchanie przedmiotów – bo w kształcie piłki są często owoce i warzywa
- Spacer po domu – w poszukiwaniu przedmiotów w kształcie piłki.
- Zabawa z rurami – przyklejone rożne długości rur do , dziecko wrzuca piłki do rur.
- Zabawa w klasyczne kręgle z wykorzystaniem przedmiotów z domu: butelek, kubeczków, puszek, klocków itp.
Zobacz też nasze karty zabaw pdf i filmy logopedyczne do wspomagania mowy w domu
Kliknij w grafikę i już jesteś u nas w sklepie 🙂
Życzymy dobrej zabawy
Agata Tudek i Anna Siarkiewicz
logopedki i pedagożki