Mowa dwulatka c.d. – zabawy i zabawki “must have”

Na początek kilka słów teorii 😊

  • ZABAWA TO WAŻNA SPRAWA!!!

Sposób w jaki bawi się dziecko dostarcza nam wielu informacji na temat jego rozwoju.

Zabawa to nic innego jak nabywanie i doskonalenie nowych umiejętności. Nie pojawią się one jednak bez rozwoju motorycznego (ruchowego), funkcji wzrokowych i słuchowych i nie urzeczywistni się bez rozwoju mowy.

Dziecko to „całość” i problem w jednej sferze będzie wpływał na całościowy rozwój dziecka, w tym na zabawę.

Wczesne wspomaganie/stymulacja dzieci opiera się  na zabawie – WSPÓLNEJ!

  • Wspólna zabawa dziecka i dorosłego pozwala na aktywizowanie neuronów zwierciadlanych.

   W skrócie: dziecko nie uczy się jedynie poprzez wykonanie jakiejś czynności ale również  przez OBSERWACJĘ!
(Napięcie, lęk, zdenerwowanie redukuje działanie neuronów lustrzanych!)

  • Dziecko będzie w stanie przewidzieć skutki i planować działanie tylko patrząc na dorosłego. Jest to spontaniczne(nieuświadomione) rozumienie. Język nie rozwinie się bez niego.
  • Z kolei intuicyjne rozumienie nie rozwinie się bez OBECNOŚCI W ZABAWIE RODZICA!
  • Zabawa to naśladowanie na początku prostych działań, a później skomplikowanych sekwencji z regułami.

ZOBACZ KOLEKCJĘ FILMÓW LOGOPEDYCZNYCH DLA DZIECI 

“Ćwiczenia buzi i języka dla smyka”

  • MOWA A ZABAWA
    Rozwój mowy idzie w parze z rozwojem zabawy i wpływają na siebie wzajemnie. Dziecko przechodząc kolejny etap zabawy, wchodzi na kolejny etap w r. mowy.  Zabawa to korzenie mowy i r. intelektu. Żeby osiągnąć jego maksimum możliwości niezbędna jest odpowiednia stymulacja środowiskowa.
  • ZABAWY DWULATKA
    Wiek 2 lat to etap zabaw konstrukcyjnych – ćwiczą sprawność manualną wstęp do zabaw tematycznych- pisanie czytanie
    Maluchy w zabawie pokazują już preferencje płciowe. Chłopcy budują z klocków, ustawiają samochody. Dziewczynki natomiast ubierają lalki, karmią je, usypiają.
    Dzieci w tym wieku potrafią myśleć o obiektach w sposób symboliczny (lalka -dziecko)
    Dzieci nie potrafią jeszcze odtworzyć całych sekwencji działań (przykład) tylko pojedyncze, oddzielne czynności (przejawia się to w mowie -brak przyimków i spójników)
    Dzieci naśladując czynności, powtarzają wypowiedzi dorosłych
    Dzieci bawią się równolegle z rówieśnikami
    Dzieci ODTWARZAJĄ konstrukcje  w zabawie i języku (NAŚLADOWANIE)*

*Opracowane na podstawie książki „Wczesna interwencja terapeutyczna. Stymulacja rozwoju dziecka od noworodka do 6 roku życia.” Jagoda Cieszyńska, Marta Korendo

  • ZABAWKI MUST HAVE (I KILKA POMYSŁÓW NA ZABAWY)

Pozwól dziecku poznać nową zabawkę ,maksymalną ilością zmysłów– staraj się zaangażować wzrok, słuch, dotyk, węch… Ale po kolei, nie wszystko naraz. Nie przyspieszaj. Daj poznać.

  • Klocki (wszelkiego rodzaju, różnej wielkości ), sortery z klockami,
  • Budowanie wieży – podstawowa sprawa (bardzo diagnostyczna) , wieża bach, przewróciła się …
  • Budowanie domu
  • Przewożenie autem pasażerów , rzeczy z domu do domu z domu do garażu
  • Budowanie prostych zdań , poleceń – „Daj klocek; Daj duży klocek; Gdzie jest duży klocek…
  • Chowanie klocków pod kubeczkiem, poszukiwanie klocka –  „Jest klocek, nie ma klocka…”
  • Segregowanie na kolory – można wziąć kolorowe kartki z podstawowymi kolorami (na początek 2 kolory, potem więcej) i sortować
  • Ćwiczenie rozumienia:   duży/mały
  • Zabawa naprzemienna – Mama dostawia klocek, teraz Kasia dostawia klocek, teraz mama …itd.
  • Piłka
  • Nauka łapania piłki , na początek turlanie po podłodze i wyrażenie dźwiękonaśladowcze  
  • Dajemy dziecku wybrać do kogo leci piłka:  do mamy, czy do taty… Jest to nic innego jak zabawy komunikacyjne, czyli to, do czego służy nam mowa. Ćwiczymy kontakt wzrokowy, zabawę naprzemienną, wspólne pole uwagi – piłka
  • Ćwiczenia rozumienia: wysoko/nisko;  góra/dół
  • Bierzemy małe piłeczki – teraz często spotykane (takie z suchych basenów) i też możemy dzielić na kolory
  • KOT W WORKU (wyd.Aleksander) – (lub każde inne memo)
    Co oprócz dopasowywania kształtów?  Najpierw do takich samych obrazków, potem do cieni…
    Zakopywanie obrazków np.  w ryżu, a potem dopasowanie
    Tworzenie dowolnych historii- lala jedzie autem , miś podlewa kwiatki… Zabawy w taki sam/inny
  • CIASTOLINY – np. jadalne ale nie tylko.
    Klasyczna masa solna , kasza kus-kus (taka jak do jedzenia zalana wodą), mąka ziemniaczana olej, mąka pszenna , barwniki, mannolina (z kaszy manny) , piasek kinetyczny
  • ZABAWY W KUCHNI
    Dopasowywanie pokrywek do garnków, nakrętek do słoików
    Zabawy z kaszą, ryżem, wszelkimi innymi ziarnami, mąkami, zakopywanie, przesypywanie, odkopywanie…
    Segregowanie naczyń
    Pomoc w gotowaniu (małe czynności)
  • Makarony suche i gotowane, można też barwić barwnikami (krótko gotujmy w kolorowej wodzie)

ZOBACZ KOLEKCJĘ FILMÓW LOGOPEDYCZNYCH DLA DZIECI 

“Ćwiczenia buzi i języka dla smyka”

  • Zabawki, które przenoszą dziecko w świat dorosłych – zabawkowe kuchnie, wszelkie zabawy w zawody
  • FARBY, KREDKI, KREDY, KOLOROWANKI  malowanie na różnych fakturach, w dużym formacie też, np. tektura na podłodze…
  • KSIĄŻECZKI – nie skupiamy się na tekście od słowa do słowa, podążamy za dzieckiem , więcej obrazków niż tekstu, tworzymy własne historie.
  • ZABAWKI DO KĄPIELI – statki, kubeczki…
  • PUZZLE– zaczynamy od większych stopniowo przechodząc do mniejszych, nakładanki, dopasowywanki …

Dobrej zabawy. 🙂

Opracowały Agata Tudek i Anna Siarkiewicz

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany.