Hej!
Bardzo się cieszę, że jesteście ciekawi moich „Logowygibasowych” scenariuszy. Staram się, żeby było interesująco, różnorodnie i przede wszystkim wartościowo.
Chcę mieć poczucie, że wykorzystałam czas spędzony z dziećmi w 100 % .
To co robimy na zajęciach?
Bawimy się! A bawiąc się ćwiczymy:
- narządy apartu artykulacyjnego
- oddech
- fonację
- artykulację
- mała motorykę
- dużą motorykę
- słuch fizyczny i fonematyczny
- koncentrację
- wzbogacamy słownictwo czynne i bierne
- budujemy zdania, tworzymy dłuższe wypowiedzi
- ćwiczymy mowę dialogową
- uczymy się poprzez naśladownictwo
- uczymy się pracy w grupie, reguł
- i wiele innych 😉
Poniżej znajdziecie obiecany scenariusz, został przeprowadzony w grupie 2-3 latków😊
Temat: „Rybki”
- Przywitanie – zawsze zaczynam prostą piosenką „Wszyscy są, witam Was…” – śpiewamy i pokazujemy
- Czas na przedstawienie się 😊 – w przypadku dużej lub nowej grupy polecam wizytówki z imionami
- Temat – w kilku zdaniach opowiadamy o motywie przewodnim zajęć. Zachęcamy również dzieci, żeby dodały coś od siebie. Zadajemy pytania.
- Łowimy rybki. Potrzebujemy kolorowych rybek, które na odwrocie mają obrazki symbolizujące ćwiczenia aparatu artykulacyjnego. Każda rybka ma również spinacz, dzięki któremu możemy ja złapać przy pomocy wędki z magnesem. Rybki układamy na folii (wodzie)Dzieci kolejno łowią rybki i wykonują ćwiczenia.
- Fale. Dzieci łapią za brzegi folii, która została nam z poprzedniego zadania. Zabawa polega na poruszaniu folią, symulowaniu fal. Poruszamy folią szybko, wolno, wysoko, nisko, mocno, lekko itd.
- Rybki i rekin – Zabawa ruchowa z instrumentami. Dzieci zamieniają się na czas zabawy w rybki. Na podłodze wyznaczamy taśmą „domki” rybek (mogą to być również wycięte z kolorowego papieru muszelki).Umawiamy się z dziećmi, że gdy gramy na dzwoneczkach „pływają” beztrosko po sali. Jeśli natomiast usłyszą dźwięk bębna to znaczy, że zbliża się rekin i muszą się schować do domku. Zabawę powtarzamy kilka razy.
- Łódki – ćwiczenia oddechowe. Robimy łódki z kolorowej pianki lub składamy tradycyjne z papieru. Do miski wlewamy wodę i wkładamy nasze statki. Zadaniem dzieci jest dmuchanie na łódki, tak aby się poruszały. Pamiętamy o prawidłowym oddechu: wdech nosem i wydech ustami.
- Rybki w akwarium. Rysujemy na oddzielnych kartkach 3 akwaria. Z kolorowego papieru wycinamy rybki w trzech kolorach. W każdym akwarium rysujemy jedną rybkę w danym kolorze. Zadaniem dzieci jest sortowanie rybek według kolorów.
- „Suche chlapanie”. Przyklejamy do ściany woreczki strunowe wypełnione w 1/3 wodą. Dzieci słuchają piosenki i rytmicznie uderzają rączkami w woreczki. Zabawę można zmodyfikować w taki sposób, że podczas refrenu dzieci klepią się po nogach, a w czasie refrenu uderzają w woreczki. Przy tej zabawie wykorzystałam piosenkę Aidy „Gdzieś w głębinach morskich fal”
- Karta pracy. Ćwiczenia grafomotoryczne i usprawniające małą motorykę. Dzieci otrzymują karki z narysowanymi liniami (fale i wodorosty). Ich zadaniem jest przesuwanie paluszkiem po śladzie. Od lewej do prawej i z góry na dół. Następnie dzieci otrzymują wycięte z papieru różnokolorowe rybki i muszą przykleić je na otrzymaną kartkę, tworząc obrazek.
- Zakończenie. Dzieci przybijają „piątki” i otrzymują naklejki w kształcie rybek.
mgr Anna Siarkiewicz
pedagog specjalny – logopeda