Scenariusz grupowych zajęć logopedycznych – “Rybki”

Hej!

Bardzo się cieszę, że jesteście ciekawi moich  „Logowygibasowych” scenariuszy. Staram się, żeby było interesująco, różnorodnie i przede wszystkim wartościowo.

Chcę mieć poczucie, że wykorzystałam czas spędzony z dziećmi w 100 % .

To co robimy na zajęciach?

Bawimy się! A bawiąc się ćwiczymy:

  • narządy apartu artykulacyjnego
  • oddech
  • fonację
  • artykulację
  • mała motorykę
  • dużą motorykę
  • słuch fizyczny i fonematyczny
  • koncentrację
  • wzbogacamy słownictwo czynne i bierne
  • budujemy zdania, tworzymy dłuższe wypowiedzi
  • ćwiczymy mowę dialogową
  • uczymy się poprzez naśladownictwo
  • uczymy się pracy w grupie, reguł
  • i wiele innych 😉

Poniżej znajdziecie obiecany scenariusz, został przeprowadzony w grupie 2-3 latków😊

Temat: „Rybki”

  1. Przywitanie – zawsze zaczynam prostą piosenką „Wszyscy są, witam Was…” – śpiewamy i pokazujemy
  2. Czas na przedstawienie się 😊 – w przypadku dużej lub nowej grupy polecam wizytówki z imionami
  3. Temat – w kilku zdaniach opowiadamy o motywie przewodnim zajęć. Zachęcamy również dzieci, żeby dodały coś od siebie. Zadajemy pytania.
  4. Łowimy rybki. Potrzebujemy kolorowych rybek, które na odwrocie mają obrazki symbolizujące ćwiczenia aparatu artykulacyjnego. Każda rybka ma również spinacz, dzięki któremu możemy ja złapać przy pomocy wędki z magnesem. Rybki układamy na folii (wodzie)Dzieci kolejno łowią rybki i wykonują ćwiczenia.
  1. Fale. Dzieci łapią za brzegi folii, która została nam z poprzedniego zadania. Zabawa polega na poruszaniu folią, symulowaniu fal. Poruszamy folią szybko, wolno, wysoko, nisko, mocno, lekko itd.
  2. Rybki i rekin – Zabawa ruchowa z instrumentami. Dzieci zamieniają się na czas zabawy w rybki. Na podłodze wyznaczamy taśmą „domki” rybek (mogą to być również wycięte z kolorowego papieru muszelki).Umawiamy się z dziećmi, że gdy gramy na dzwoneczkach „pływają” beztrosko po sali. Jeśli natomiast usłyszą dźwięk bębna to znaczy, że zbliża się rekin i muszą się schować do domku. Zabawę powtarzamy kilka razy.
  1. Łódki – ćwiczenia oddechowe. Robimy łódki z kolorowej pianki lub składamy tradycyjne z papieru. Do miski wlewamy wodę i wkładamy nasze statki. Zadaniem dzieci jest dmuchanie na łódki, tak aby się poruszały. Pamiętamy o prawidłowym oddechu: wdech nosem i wydech ustami.
  1. Rybki w akwarium. Rysujemy na oddzielnych kartkach 3 akwaria. Z kolorowego papieru wycinamy rybki w trzech kolorach. W każdym akwarium rysujemy jedną rybkę w danym kolorze. Zadaniem dzieci jest sortowanie rybek według kolorów.
  1. „Suche chlapanie”. Przyklejamy do ściany woreczki strunowe wypełnione w 1/3 wodą. Dzieci słuchają piosenki i rytmicznie uderzają rączkami w woreczki. Zabawę można zmodyfikować w taki sposób, że podczas refrenu dzieci klepią się po nogach, a w czasie refrenu uderzają w woreczki. Przy tej zabawie wykorzystałam piosenkę Aidy „Gdzieś w głębinach morskich fal”
  2. Karta pracy. Ćwiczenia grafomotoryczne i usprawniające małą motorykę. Dzieci otrzymują karki z narysowanymi liniami (fale i wodorosty). Ich zadaniem jest przesuwanie paluszkiem po śladzie. Od lewej do prawej i z góry na dół. Następnie dzieci otrzymują wycięte z papieru różnokolorowe rybki i muszą przykleić je na otrzymaną kartkę, tworząc obrazek.
  1. Zakończenie. Dzieci przybijają „piątki” i otrzymują naklejki w kształcie rybek.

mgr Anna Siarkiewicz

pedagog specjalny – logopeda

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany.