„Zwierzątkowo”- KURA, KOT I KROWA – GDZIE SIĘ CHOWA?
scenariusz zajęć grupowych dla dzieci od 1 roku życia.
Zajęcia te przygotowane są bardzo mocno pod kątem logopedycznym. W zabawę wplecione są ćwiczenia buzi, ćwiczenia oddechowe, ćwiczenia słuchowe, jak również wiele bodźców sensorycznych, a piosenki to ich obowiązkowy element. Mam nadzieję , że scenariusz i Wam się sprawdzi albo będzie po prostu inspiracją.
- Piosenka na powitanie „Witamy Was…” . Przy wersie „raz, dwa, trzy” – uderzamy w rytmie rączkami o podłogę lub kolanka.
- Ćwiczenie słuchowe – najpierw włączam dźwięk danego zwierzątka, dając dzieciom czas na zastanowienie, potem pokazuje dane zwierzątko.
Moje zwierzaki przygotowałam z różnorodnych materiałów, tak żeby było bardzo sensorycznie.
- Zadanie słuchowe – „Kto to mówi?” – włączamy dźwięk danego zwierzaka, a dzieci wskazują już same, które to zwierzątko.
- Chowamy zwierzątka, zostawiamy tylko jedno, a do niego zadania, które mają na celu zaangażować maksymalną ilość zmysłów.
1) KROWA – przypomnienie odgłosu krowy
- Prezentuję krowę, dodatkowo kartkę z wyrażeniem dźwiękonaśladowczym. Krótka rozmowa o krowie. Proste pytania. proste odpowiedzi.
Co ma krowa? Krowa ma rogi.
Co je krowa? Krowa je trawę… itd.
Jak muczy krowa? Krowa muczy MUUU – podczas naśladowania krowy, wskazuję palcem zarówno na układ moich ust, a zamiennie na wysokości mojej twarzy prezentuję również kartkę z napisem.
- Zadanie: karmienie krowy. Jak widać na załączonym obrazku przygotowałam krowę, naklejoną na pudełko po butach. Jako trawa posłużyła mi zielona wstążka, dość sztywna.
- Piosenka o krowie – z repertuaru Śpiewające brzdące – “Krówka Mu” – taniec do piosenki i naśladowanie odgłosu krowy. Tu też zamiennie dotykam palcem ust, lub prezentuje napis.
2)KOT – przypomnienie odgłosu kota
- Na ścianie przygotowałam rysunek płotu (reszta według uznania)
- Zabawa polega na tym, że chodzimy po sali jak koty i miauczymy. Co jakiś czas na podłogę kładę głowę kota, z ćwiczeniem buzi. Znajdujemy kota, naśladujemy daną minkę i dziecko dokleja kotka na płot. Można wykorzystać rymowankę:
„Gdzie idzie kot?”
– Kot idzie na płot – MIAU”
3)KURA – przypomnienie odgłosu kury
- Opowiadamy o kurze. Co ma kura? Co znosi kura? Gdzie mieszka kura?…itp.
- Tu również kura przygotowana mocno sensorycznie, tak , żeby był dodatkowy bodziec dotykowy.
- Najpierw taniec do piosenki „Kura gdacze” z repertuaru „Śpiewające brzdące” oczywiście z mocnym naciskiem na naśladowanie odgłosu kury.
- Zabawa w szukanie jaj – do zabawy potrzebujemy pudełko, pocięte kawałeczki papieru ( u mnie szary do pakowania), jajka po kinderach. W jajkach ukryte są również małe kurczaczki, napisy z dźwiękonaśladowczymi.
- Zadaniem dziecka jest wydobycie jajek z naszego kurnika. Potem dzieci otwierają jajka, w których ukryte są kurczaki. Naśladujemy zwierzątko – PI PI – dodając również gest ręką – palec wskazujący dotyka kciuka.
- W kurniku są również piórka kur. Te wykorzystujemy do ćwiczeń oddechowych. Wdech noskiem wydech buźką.
- Zakończenie zajęć.
- Piosenka na do widzenia.
Scenariusz przygotowała Agata Tudek – logopeda, pedagog, terapeuta SI