“Zwierzątkowo”

„Zwierzątkowo”- KURA, KOT I KROWA – GDZIE SIĘ CHOWA?

scenariusz zajęć grupowych  dla dzieci od 1 roku życia.

Zajęcia te przygotowane są bardzo mocno pod kątem logopedycznym. W zabawę wplecione są ćwiczenia buzi, ćwiczenia oddechowe, ćwiczenia słuchowe, jak również wiele bodźców sensorycznych, a piosenki to ich obowiązkowy element. Mam nadzieję , że scenariusz i Wam się sprawdzi albo będzie po prostu inspiracją.

  • Piosenka na powitanie „Witamy Was…” . Przy wersie „raz, dwa, trzy” – uderzamy w rytmie rączkami o podłogę lub kolanka.
  • Ćwiczenie słuchowe – najpierw włączam dźwięk danego zwierzątka, dając dzieciom czas na zastanowienie, potem pokazuje dane zwierzątko.

Moje zwierzaki przygotowałam z różnorodnych materiałów, tak żeby było bardzo sensorycznie.

  • Zadanie słuchowe – „Kto to mówi?” – włączamy dźwięk danego zwierzaka, a dzieci wskazują już same, które to zwierzątko.
  • Chowamy zwierzątka, zostawiamy tylko jedno, a do niego zadania, które mają na celu zaangażować maksymalną ilość zmysłów.

1) KROWA  – przypomnienie odgłosu krowy

  • Prezentuję krowę, dodatkowo kartkę z wyrażeniem dźwiękonaśladowczym. Krótka rozmowa o krowie. Proste pytania. proste odpowiedzi.
    Co ma krowa? Krowa ma rogi.
    Co je krowa? Krowa je trawę… itd.
    Jak muczy krowa? Krowa muczy MUUU –  podczas naśladowania krowy, wskazuję palcem zarówno na układ moich ust, a zamiennie na wysokości mojej twarzy prezentuję również kartkę z napisem.

  • Zadanie: karmienie krowy. Jak widać na załączonym obrazku przygotowałam krowę, naklejoną na pudełko po butach. Jako trawa posłużyła mi zielona wstążka, dość sztywna.
  • Piosenka o krowie – z repertuaru Śpiewające brzdące – “Krówka Mu” – taniec do piosenki i naśladowanie odgłosu krowy. Tu też zamiennie dotykam palcem ust, lub prezentuje napis.

 

2)KOT – przypomnienie odgłosu kota

  • Na ścianie przygotowałam rysunek płotu  (reszta według uznania)
  • Zabawa polega na tym, że chodzimy po sali jak koty i miauczymy. Co jakiś czas na podłogę kładę głowę kota, z ćwiczeniem buzi. Znajdujemy kota, naśladujemy daną minkę  i dziecko dokleja kotka na płot. Można wykorzystać rymowankę:

„Gdzie idzie kot?”

– Kot idzie na płot – MIAU”

 

3)KURA  – przypomnienie odgłosu kury

  • Opowiadamy o kurze. Co ma kura? Co znosi kura? Gdzie mieszka kura?…itp.
  •  Tu również kura przygotowana mocno sensorycznie, tak , żeby był dodatkowy bodziec dotykowy.
  • Najpierw taniec do piosenki „Kura gdacze” z repertuaru „Śpiewające brzdące” oczywiście z mocnym naciskiem na naśladowanie odgłosu kury.
  • Zabawa w szukanie jaj – do  zabawy potrzebujemy pudełko, pocięte kawałeczki papieru ( u mnie szary do pakowania), jajka po kinderach. W jajkach ukryte są również małe kurczaczki, napisy z dźwiękonaśladowczymi.

  • Zadaniem dziecka jest wydobycie jajek z naszego kurnika. Potem dzieci otwierają  jajka, w których ukryte są kurczaki. Naśladujemy zwierzątko – PI PI – dodając również gest ręką – palec wskazujący dotyka kciuka.

  • W kurniku są również piórka kur. Te wykorzystujemy do ćwiczeń oddechowych. Wdech noskiem wydech buźką.
  • Zakończenie zajęć.
  • Piosenka na do widzenia.

Scenariusz przygotowała Agata Tudek – logopeda, pedagog, terapeuta SI

 

 

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany.